Sunday, October 24, 2004

تلفزيونيات

الكاتبة المرموقة اقبال الأحمد عتبت على الصحفي الكبير محمد عبدالقادر الجاسم لاستضافته وزير الطاقة الشيخ أحمد الفهد في برنامجه على قناة الحرة ومحاورته عن شؤون الحكم ومستقبل آل الصباح، حيث تساءلت الكاتبة عن جدوى طرح هذا النقاش على محطة عربية وهو موضوع كويتي بحت لا يهم المشاهدين عبر الوطن العربي

برأيي المتواضع لا أعتقد أن أحداً في وزارة الاعلام (أو التضليل) لديه الجرأة لعرض مثل هذا الموضوع على قنوات الكويت التلفزيونية، ثم لاحظوا توقيت المقابلة في فترة اما الناس يتابعون فيها المسلسلات أو يخرجون للزيارات والدواوين.........و قد يكون سبباً أبسط هو أن الظهور على شاشات القنوات ذات الميزانيات السخية يظهر الإنسان على أفضل صورة نظراً لما تتمتع به من خبرات في الإضاءة الملائمة وحتى الماكياج الذي يضعه الضيوف، على عكس محطاتنا اللي تطلع الربع كأنهم حايشهم بصفار

وفي موضوع تلفزيوني آخر، طالعتنا الصحف
بخبر وقف عرض مسلسل "الطريق إلى كابول" لأسباب غامضة وغير منطقية. فهل رضخت المحطات لقوى الإرهاب والظلام الطالبانية؟ الأيام ستكشف لنا الجواب. أنا شخصياً لم أتابعه لأنه يعرض في فترة لا تناسبني وأيضاً لأنني أفضل مشاهدة المسلسلات الخفيفة أثناء الصيام حيث لا تحتاج إلى تركيز وتفكير. ولكن بما أنه تعرض إلى المنع فقد أثار فضولي وأرجو من المنتجين أن يصدروه للبيع فقد يعود عليهم بمدخول أفضل من التلفزيونات الجبانة، لا بارك الله فيها

22 comments:

  1. Good morning, regarding the Kabul show, apparently its not the TV stations that are cowards and refusing to show it, it is actually the producer's fault, Qatar television.

    This following is an excerpt taken from Alwatan (the Saudi one, not Kuwaiti) -
    أكد مصدر مسؤول في مركز تلفزيون الشرق الأوسط MBC ما نشرته "الوطن" يوم أمس السبت حول وقف عرض مسلسل (الطريق إلى كابل) في التلفزيون القطري.
    وقال المصدر إن مسؤولاً في التلفزيون القطري أبلغنا رغبته بعدم عرض المسلسل على قناة MBC أو على أية قناة أخرى معللاً ذلك بأن أسبابا فنية تحول دون عرضه, وأضاف المصدر أن المعنيين القطريين في الموضوع أبلغونا قبل يوم واحد من العرض أننا لن نتسلم باقي الأشرطة التي تحتوي على مجمل حلقات المسلسل لو قمنا بعرضه، وبرر ذلك بالقول إن هناك مشكلات فنية تحول دون عرضه.
    وأضاف المصدر: إننا نواجه في MBC مشكلة حقيقية إذ إننا قمنا بحملة إعلانية واسعة لهذا المسلسل، ووقعنا عشرات العقود الإعلانية بملايين الدولارات، وسنضطر آسفين في حال نفذ التلفزيون القطري تهديده للجوء إلى القضاء.
    وعلمت "الوطن" من مصادرها في الدوحة أن هناك أوامر من جهات عليا بوقف عرض المسلسل، لكن أحداً لا يعرف الأسباب الحقيقية التي دعت لاتخاذ مثل هذا الإجراء، وشكك المصدر بأن يكون التهديد الذي نشرته جماعات إسلامية على شبكة الإنترنت باستهداف العاملين في المسلسل والقنوات التي تعرضه، هو السبب المباشر لوقف العرض. وأضاف المصدر أن التحليل الأولي يذهب باتجاه وجود ضغوط أمريكية على قطر، غير أن آخرين يرون أن عرض العمل قد يسيء إلى العلاقة القديمة بين قطر وبين حركة طالبان، والتي مكنت قناة الجزيرة من الانفراد بالتغطيات الصحفية من داخل حركة طالبان.
    إلى ذلك لم تتمكن "الوطن" من الاتصال بالمنتج طلال عواملة الذي نفى أمس أن يكون التلفزيون القطري قد قرر عدم عرض العمل، غير أن "الوطن" علمت أن مفاوضات جارية بين عدة أطراف من بينها أطراف أردنية لحل هذه القضية علماً بأن التلفزيون الأردني الذي كان من المفترض أن يعرض العمل بالتزامن مع MBC لم يعرض الحلقة الأولى يوم أمس، وانفردت MBC وحدها بعرض أولى حلقات مسلسل (الطريق إلى كابل) يذكر أن التلفزيون القطري أنتج هذا العمل.

    ReplyDelete
  2. I heard that Taliban threatened the makers of the film + cast & crew because the series exploited their past relationship with america (during the russian occupation) and that sort of "pissed em off"..

    But then again this could be gossip..who knows..I started watching it but was too busy to watch the rest of the episodes.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Either way, this is a serious and very disturbing development. We are being held hostage to the bloody Taliban and their representatives here in Keifan and elsewhere.

    ReplyDelete
  5. 1-Comrades , citizens join my holy war it is more fun not the talaban's
    2-This the 1st Ramadan I did not get in the groove of things,,, I wonder why? I am not in the mood 4 drama and screaming. I am trying to stick to my old tv schedules so I can sleep early.
    3-If anything we should salute nadia al jendi 4 making the transition to tv. bastra

    ReplyDelete
  6. Actually we should salute نبيلة عبيد for NOT repeating last year's transition to TV. Man did that suck!

    ReplyDelete
  7. Btw, MBC should sue the hell out of Qatar TV!!

    ReplyDelete
  8. They did, and so did orbit!

    But MBC REALLY spent a fortune on this show in terms of ads and tie ins and sponsorships!

    I hope someone would threaten all producer of Kuwaiti dramas and scare them into cancelling those instead!

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. Is there anything that Ahmad Al Fahad doesn't do?
    Shouldn't he be focusing a little bit more?


    Conspiracy Theory of the day:

    "The road to Taliban" was created for the sole purpose of being removed from the market..ta ra ra ram.

    Q T.V. We love you *hugs uncle sam*

    ReplyDelete
  11. another conspiracy theory , maybe it is uncle Sam who doesn't want this drama series aired? remmember last year's Egyptian drama by Mohamed Sobhi re the 'protocols of the elders of Zion'..uncles Bush & Sharon were very ****ed off at that

    ReplyDelete
  12. Ahmad AlFahad should be able to handle it, didnt he handle the oil ministry, i3lam ministry, and of course the little matter of sports and the olympic committee all at one time?

    Btw...what i gathered was that the show was cancelled after pressure from Taliban and Islamists side, read above the newspaper excerpt

    ReplyDelete
  13. The power struggle is much more regional than you think my friend.
    It easn't East vs. West anymore, actually..it never was!

    ReplyDelete
  14. They may have been pissed off but that show went on the air regardless. No threats were made.

    Besides, the US has never denied its involvement with the Taliban, they just choose not to talk about it. Even though you can read all about it in countless American books, websites and magazine articles. I'm sure the inevitable movie is coming soon.

    No, my friends.. I smell Al-Qaeda's dirty hands all over this fiasco.

    ReplyDelete
  15. Q. you're kidding, right? Heard the expression "Jack of all trades, master of none"?

    ReplyDelete
  16. Define Handling!

    a. Running maximum tasks in minimum time?
    b. Meeting predefined goals and objectives?
    c. Diwaniya play with me?

    ReplyDelete
  17. *Nadia al jendi is Egypt?s version of 007 master spy
    *If any of u want to learn more abt conspiracy theory pls watch nadia al jendi episodes
    : )

    ReplyDelete
  18. e7im....i was sarcastic, i dont think anyone can jump from handling football (6umbaakhiya) to oil (95% source of income for Kuwait) in less than a year.

    ReplyDelete
  19. The sad thing is that he's not even that interested in oil. I hear that KPC management are quietly pulling their hair out because he's too distracted. He's got bigger fish to fry!

    ReplyDelete
  20. Unplug this blog and go solo Zaydoun, we want a real diwanya, f it..an E-zine!

    ReplyDelete
  21. MF, this blog is so much easier. Just think about it, it does everything for you. I'm too lazy for an e-zine

    ReplyDelete
  22. regarding ahmad alfahad qualification please read alnaibari article on al-taleea يا شيخ صباح.. شبعنا كلاماً
    فالناس تريد أفعالاً جدية وإنجازات حقيقية http://www.taleea.com/newsdetails.php?id=2423&ISSUENO=1651

    ReplyDelete

Keep it clean, people!