Tuesday, August 02, 2005

2/8

New York has its 9/11, London now has its 7/7... but we've had our 2/8 way before them. So much has happened since that fateful day, both during the occupation and in the years that followed.

We had hopes and dreams that Kuwait would seize the opportunity of a new start and set itself on a path to progress. But did that happen?

You tell me.... how do you feel Kuwait has changed or developed since 1991? Have we learned anything from that bitter experience? Where do you see Kuwait's future heading?

43 comments:

  1. عندنا مكدونالدز الحين و كوكا كولا



    سأتناول الموضوع بإسهاب لاحقا إن شاء الله

    ReplyDelete
  2. Bil ma9ri agool: Mat2alibsh ilmawagi3.
    akthar minchithee madri shagool.

    ReplyDelete
  3. I. Education is more important now:

    A. More girls are educated abroad

    B. Private universities were allowed to open in Kuwait.

    C. More Kuwaiti kids in private schools.

    II. We have a parliament again.

    III. The Prime Minister is not the Crown Prince.

    IV. Government is more 'hands off'.

    V. Private sector is thriving.

    ReplyDelete
  4. Mr. Z

    Take a beautiful picture and develop it in a negative way
    للأسف هذي الديرة

    ReplyDelete
  5. ok I am going to talk about more of the human and the personal issues, people became very corrupted and hurt, ended up with many psychological problems, no to mention many families lost many loved ones that affected their lives negatively, the raping, the torture, the environment catastrophe, people as in people were never the same ever since and they will never be, it?s hard to be as na?f as once been after going throw such experience.

    ReplyDelete
  6. Zaydoun,

    Kuwait has developped immensely in terms of its economics and infrastructure. We have a much "prettier" Kuwait to look at, with the all the new malls, revamped hotels, Mangaf and Julai3a beach resorts, etc.

    As for emotionally, we are permanently scarred by the Invasion and have become more materialistic than ever. Granted, Kuwait has always been a mercantile state, but the pursuit of wealth, not happiness, has now become the sole name of our game. Our values has been adjusted negatively and individuals are weighed by their socio-economic infuence, not their character.

    Furthermore, there is a dichotomy of values, where Kuwaitis are either extremely liberal or draconianly conservative. There is no middle ground anymore. In fact, individuals that are in the middle ground are left out because there is no place in Kuwait for an individual who is liberal in her thoughts and conservative in her morals.

    Where do I see Kuwait heading? No where, without strong leadership.

    What have I learned from that bitter experience? Become less trusting, plan for the future, nothing lasts forever, and more importantly الله لا يحرمنا من ديرتنا... اللهم آمين

    ReplyDelete
  7. Since 1991 we attained shorter skirts & tighter pants and are well on our way towards attaining even shorter skirts & even tighter pants.

    ReplyDelete
  8. I'd like to add one more thing... We Kuwaitis are accused of of being arrogant, snobbish, sometimes higher-than-thou. But one thing no one can ever accuse us of is being ingrates, and this shows from the wave of sadness that has covered the land since the news of King Fahad's demise yesterday. None of us will ever forget that the late King Fahad endangered his people and his country, so we can have our country back in 1990. الله يرحمه ويحلله ويدخله فسيح جناته،عمرنا ما راح ننسى فضل المرحوم علينا وهذه اهى أصالة العرب الصجّية.

    ReplyDelete
  9. mushmushi,

    I think you should start your own blog.

    Kuwaiti blog world needs intelligent, intellegible writers like yourself :)

    ReplyDelete
  10. Im surprised, and happy, that there are a couple of positive comments!

    I want to add to Playa Hater's comment -
    "Since 1991 we attained shorter skirts & tighter pants and are well on our way towards attaining even shorter skirts & even tighter pants." We also attained longer beards, more 7ijaabs, shorter dishdashas, and more importantly...

    the HERD MENTALITY has become everstronger! No individualism in thinking anymore....which means no ibdaaa3!

    ReplyDelete
  11. Dear mushmushi,

    If by ingrates you mean ungrateful, then i must argue against that. Yes, we have often been accused of being ungrateful to the people who opened their homes and hearts to encompass us during the invasion. Specifically in Khubbar and Bahrain where there was vandalism and looting by Kuwaitis when they left after liberation! And many Bahrainis, who for a long time were the only Gulf Arabs or Arabs even who liked us as people, started to despise us because of such shameful occurances.

    ReplyDelete
  12. Heared mentality is classic. Plato & Aristotle wrote about it, but called them the unelightened or the blind. I don't remember which one of them (maybe both) believed that they (the heards) are part of society and they are to be lead by the enlighted (scholars), however, the sad part is that the scholars have become instinct and the newer generation are either too busy partying, hating, being lazy, or accumulating personal wealth (notice i used 'or' rather than and/or).

    ReplyDelete
  13. Q.. I second your comment that its nice to see some positive comments. On second reading, I see that my original post is a bit gloomy.. but maybe because I have a cold and its killing my mood

    ReplyDelete
  14. SPELLING CORRECTION: ENLIGHTENED

    ReplyDelete
  15. Sheebs, thank you for you kind words, and as for Kuwaitis vandalizing homes in Khubbar and Bahrain, this is the first time I hear of it. صج هيلق

    Salamat, Monseuir Zaydoun.

    ReplyDelete
  16. oh well haylag are 96% of the population & growing :/

    ReplyDelete
  17. بسم الله الرحمن الرحيم


    ((أنا واحد من اللذين كانوا بالديرة أثناء الغزو و خرجت بعد بضعة أشهر ))

    فى ذكرى يوم الغزو الصدامى أرى أنه حان الوقت للمصارحة بعيدا عن المشاعر الجياشة و الإنفعالات العاطفية

    بعد مرور خمس عشرة سنة على الغزو لا زال الأغلبية من المواطنين و المواطنات يتكلمون عن تلك الأيام المظلمة من منطلق عاطفى و نفسى بحت و بذلك يبتعدون عن أرض الواقع كل البعد و خاصة فى وجود جهات قامت و تقوم بحقن الكثير من الهراء و الخرابيط فى ملف الغزو لتخلط الحقائق بالأساطير و الخزعبلات لأهداف مفضوحة

    و من هذه الأساطير


    أسطورة الصامدين و المنحاشين

    إلى يومنا هذا لا أعرف من هو الصامد و من هو المنحاش و ماذا يقصد بهما و من يملك الحق فى تصنيف الكويتيين بهذه الطريقة السخيفة

    هناك من كان على سفر و حدث الغزو هل يعتبر هارب و خواف؟

    هناك من كان بالكويت و خرج فور حدوث الغزو مع أهله خوفا على أولاده و عائلته أو لمرض أحد أقاربه أو لإنعدام الأمن و الخوف من المجهول ...فهل يعتبر جبان أو خواف أو أقل وطنية من غيره؟

    هناك من صمد بضعة أسابيع أو أشهر و بعد أن تأكد من قرب بدء حربر التحرير و إحتمال تحول البلد إلى ساحة قتال و تسقط فيها القذائف و الصواريخ خرج لأن مكوثه يعنى أنه يريد أن يضع روحه و أهله بالتهلكة لأهداف دنيوية كالفخر و إظهار الشجاعة و الروح الوطنية

    و هناك من تحمل و ظل فى بيته طوال فترة الغزو و منهم من تعرض للمشاق و منهم لم يتعرض لأى مخاطر و منهم من ظل بالبلد كنوع من العناد لا أكثر و لم يستفد إطلاقا من جلوسه و لم يحصل على أنواط للشجاعة أو تم تمييزه عن باقى المواطنين و العكس صحيح فقد خسر صحته و خسر التعويضات كالتى حصل عليها من خرج و تعرض منزله للسرقة و التدمير



    المقاومة بين الأسطورة و الواقع

    نعم كل الكويتيين قاوموا المحتل...الكل قاوم من موقعه و على حسب قدرته و فهمه لمعنى المقاومة
    هناك من حملت لافتة ضد الإحتلال و سارت فيها أمام الجيش العراقى بالكويت و هناك من لبست تى شيرت فرى كويت فى جامعتها فى بوسطن و طبعا هناك جماعات قامت بحمل السلاح و أشتبكت مع قوات الإحتلال فى معارك كر و فر و أستشهد و أسروا منهم العديدين
    هل عمليات المقاومة بالسلاح ساهمت فى عملية تحرير البلد فعليا؟
    أو هى أضرت العائلات و الكويت بشكل عام أكثر من ما أفادتها إعلاميا

    و نحن بالكويت كنا على يقين بأن الولايات المتحدة و قوات التحالف قد أخذت على عاتقها مسألة تحرير الكويت و المسألة فقط تحتاج للقليل من الصبر حتى يتم حشد الجيوش

    ولكن سامح الله من إستغل حماس الشباب و الفتيان و حضهم على حمل السلاح و الإشتباك مع الترسانة الصدامية العملاقة فى عمليات إنتحارية يائسة لم أرى و لا أرى جدوى منها غير فى أنها أعطتنا أرامل و أيتام و أمهات يبكين ليلا و نهارا على أولادهم الذين قتلوا حتى يرتاح البعض و هو يتكلم فى البرامج الحوارية عن الكويتيين يقفون بالسلاح ضد المحتل بينما القيادة العسكرية بالكامل من وزير الدفاع و رئيس الأركان يتمتعون بالتمر و اللبن السعودى البارد


    و للحديث بقية ....وايد عصبت

    ReplyDelete
  18. 1. I feel that you are feeling anxiety because of the termology used for the people who stayed and for the people who left Kuwait during the invasion. Yes, in the beginning there was a kind of ellitism by the people who stayed, we looked at the as heros for staying with their land especially when compared to the government which relocated to al-Taif.

    They were also heros for enduring life without water, electricity, food, safety, etc.. Yes they are HEROS. Having said that, it does not mean that those who fled are actually traitors unless they just prefered to be in their summer homes in Cannes or in some poor guy's humble home in Khubbar, Khafji, etc. rather than be in the dignity of his own home and under fire!

    2. Now, as to the Kuwaiti resistance. HOW, how, how can you belittle those who stood to fight for their homes? For their homelands?!! You wanted us to be like the many Palistinians who just walked away and allowed the Jewish Israelies to take over their land? No. They fought and died for their dignity, their land, their honour!!

    I really cannot believe you are discounting all of that and for what reason? That we were confidant that the allied forces or the Americans would free Kuwait. Of course they would, but does that mean that i can watch the damned Iraqies rape my sister/daughter/mother?!!

    What about Doctors, dear Mad M? Do you expect them to stay at home when there were children dieing in the hospitals?!

    I do not understand and I am angry now.

    I fail to believe that you have written the above, or i fail to believe that you mean what you said. Please tell me i misunderstood you!

    ReplyDelete
  19. Zaydoun,

    My apologies for numerous grammatical & spelling mistakes.

    ReplyDelete
  20. Sheba

    لقد وقعتى فى فخ العاطفة و شباك الإنفعال و هذا ما حذرت منه


    تجردى من عواطفكى ما أستطعتى و أنتى تقرأين ما كتبته


    أنا لم و لن أقلل من مكانة الشهداء و هم فعلا شهداء و ماتوا من أجل وطنهم


    و لكن سؤالى هو هل كان موت هؤلاء الشباب ضروريا حتى تتحرر الكويت ؟

    ReplyDelete
  21. الإقتصاد تحسن الآن فقط ، وذلك لإرتفاع سعر النفط بالدرجه الأولى ، ولأن من بيده مجريات البلد كاملةً قرر ذلك ، قرر دعم معازيب !! القطاع الخاص . ويُذَكِر الناس بأن مشكلتنا الحسد بس ... بره وبعيد
    ما غير ذلك إلى الخلف در ... فساد وإفساد ... ولين صادت عشت عيالها

    لا بناء ولا إستثمار في العنصر الرئيسي في تكوين هذا المجتمع ... الإنسان نفسه ... المجتمع متخلف لأن الفرد متخلف غير واعي ، لا إحساس بالمستقبل ، الذوق العام في هبوط مستمر ، وخرق القوانين شطاره .

    ما زلنا تحت رحمة $ النفط ،،، فإن هبط ؟؟؟ ناكل هوا

    يعني أبي أعرف ، لو كل الكويتيون يقرأون المعوذات مره كل يوم ، ويتوقفون عن الحسد ، بكبسة زر .... هل سنضاهي سويسرا وفندلاند ، مع ولله الحمد ، بهارات إسلاميه

    ReplyDelete
  22. In my opinion, all I can say is that Kuwait has rapidly develped in terms of economics and construction. Its a fun place to be. But just like Q and Playa Hater said, the people in Kuwait seems to be going in all directions in terms of mentality and culture. Mako 7al wasa6. The overall picture that people get of Kuwait is that your either extremist (short dishdasha, long beards, more hijabs), or too loose (short skirts, and materialism). Now I'm not saying, all people are like that. It's just that this is the picture that people get when they hear of Kuwait...lil asaf.

    ReplyDelete
  23. Can I just say this is turning into a great discussion?!!

    ReplyDelete
  24. For all those who said that we've made incredible achievements over the past 15 years I say: What ACHIEVEMENTS.
    ** More private education? Thats not because we're more aware but because our public shcooling has hit rock bottom.
    **You say Our private sector is thiriving I say there is a big game of monopoly. A handful of families are controling everything. Our sole income is from oil.
    **Corruption has never been so 3ainik 3ainik ...la 7aseeb wala raqeeb.
    **Project develolpment (malls, resorts): I wont even start comparing us to Dubai..Qatar is doing much better than us for gods sake both in the tourism and education sectors.
    **Values: bil7a6'ee6'
    **Parliament: Most MPs do not represent the people, they bought their way into that sacred house.

    **The people (from top to bottom) want to suck more and more out of this country without willing to give anything.
    Thats what I think happened in the past 15 years. You can call me a pessimist but I wish I can c it differently. After all this said: Ham agool allah laya7riman min halbalad ameen

    ReplyDelete
  25. نعود لموضوع النقاش الرئيسى و هو التغييرات التى حدثت فى بلدنا بعد الغزو و هل إستفدنا من دروس الماضى


    لا و ألف لا....


    أخذوا مثال واحد و هو التركيبة السكانية

    كيف كانت و ماهى الآن

    من سئ إلى أسوأ

    كانت هناك فرصة تاريخية لن تتكرر بتعديل التركيبة السكانية التى يغلب عليها العمالة الأمية و الهامشية و كنا نشكو من تزايد أعداد البدون

    و ماذا حدث بعد التحرير

    تعدلت التركيبة السكانية إلى الأسوأ و زادت أعداد البدون و تم وضع المشكلة تحت الزولية فربما تختفى


    حكومتنا كالطالب الكسول الذى أدى إختبار يتكون من سؤال واحد ذو إختيارين لا ثالث لهما و أخطأ بالإختيار و ثم دخل الدور الثانى و جاء وقت الإختبار و كان نفس السؤال و نفس الإختيارين و إختار ...نفس الإجابة الخاطئة



    كل ما ترونه من تطور بالعمران و تحسن بالإقتصاد لا تعود لعبقرية التخطيط بل لعوامل لا علاقة لنا بها أو نتحكم فيها

    و هى حرب تحرير العراق و إرتفاع أسعار النفط

    و رب الكعبة لو لم تحدث حرب تحرير العراق و بالتالى إرتفاع سعر النفط لكان حالنا كما هو قبل الغزو و البورصة خاملة ماتوكل عيش و رؤوس الأموال الكويتية جميعها دون إستثناء فى دبى و الشارقة

    و لكن الله يحبنا وايد و مو حاسين بالفساد اللى قاعد ينخر بمستقبل البلد لفيضان السيولة المالية المتوفرة و حتى لو سرق هذا و ذاك....فمو مهم الخير وايد و ما إتشيله بعارين بحجم الديناصورات

    ReplyDelete
  26. التعليم الجامعى الخاص غير مختلط و على ما يبدو تم السماح به حتى يتمكن أبناء النخبة و الذين فشلوا فى دراساتهم فى لبنان و لندن و أمريكا من الحصول على فرصة ثانية و حتى يتمكن من قيادة سيارته الليمبورجينى الجديدة دون حسد من عرب و أجانب

    المستوى الأخلاقى و أحترام الجماعات لبعضها البعض هى الأسوأ حاليا و من بداية التاريخ الكويتى لم نرى تراشق كريه بين الطوائف كما رأيناه على صحفنا الحكومية قبل أسابيع

    مجلس الأمة كائن ميت و طالعة ريحته من زمان و هو أداة حكومية لإصدار الأصوات المزعجة

    خمسة عشر سنة مرت و ما شفنه غير كم مجمع جديد على كم فندق و مطعمين و بورصة تعيش على عقود 4 شركات

    ReplyDelete


  27. إسحب كل الأموال من الديرة ...ماذا يبقى؟


    لا شئ.... فسياستنا بأكملها محلية كانت أو دولية تعتمد على وفرة البيزات و التى مصدرها النفط فقط و من خلال صرف المال بالهبل فى كل الجهات و دون حسيب أو رقيب تتم معالجة المشاكل داخلية كانت أو خارجية كما حدث فى المنحة و زيادة الرواتب و إسقاط فواتير الكهرباء وحدث و سيحدث مع العراق و الأردن و غيرهم من أشقائنا الأعداء




    هل المال هو الحل الوحيد لجميع مشاكلنا ؟


    إلى متى سيتم إسكات المعارضين للحكومة من أحزاب و طوائف و عائلات التجار برشوتهم بالمال و المناقصات؟

    و ماذا فعلت لنا المليارات التى صرفت على الطاغية صدام و منظمة التحرير ؟


    و هل تعلموا درس أن الأموال لم و لن تشترى الإحترام أو العلاقات الطيبة مع الدول!!!



    أكرر السؤال تخيلوا حكومتنا بدون فلوس....شنو راح يسوون؟

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. Bo Jaij & شرقاوي

    i was in full agreement with u guys and i have nothing more to add

    ReplyDelete
  30. Bo jaij,

    الله يحفظك شدعوة كل هل السلبية؟ ترى الدنيا بخير... We all know that corruption is rampant, the Parliament is the joke of the democratic world and sectarianism is more acute, as can be seen from the papers, as you have rightly pointed. However, doesn't this open criticism suggest some free speech in Kuwait? Doesn't the fact the Mohammad Al-Jasem strongly lambasts the Prime Minister on a public website and yet goes home in peace and safety suggest that we are becoming more and more tolerant of the right to differ? Doesn't the fact that women now have the right to vote show that the Government is willing to "clip the wings" of the Parliament when it is for the good of the land?
    Kuwait is not Utopia, actually its quite far from it. But we are all trying are best to make it the best place we can. Civilizations are not built by the masses, ya Bo Jaij, but the few who have a vision and reach for it from within these masses.

    ReplyDelete
  31. وبعدين اسمح لي،

    "ولا تحسبن الذين قتلوه في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون".

    دم الشهداء شرف لنا كلنا وماراح ينمسح لا من حسابهم عند ربهم سبحانه وتعالى ولا من ذاكرتنا!

    ReplyDelete
  32. fucking iraqis accuse us of stealing their oil and land:

    http://www.latimes.com/news/nationworld/world/wire/sns-ap-iraq-kuwait,1,4829476.story?coll=sns-ap-world-headlines

    ReplyDelete
  33. HWKW,

    Just like the headline in Al-Watan newspaper said... البذر بالصبخ ضايع
    سوّد الله وجوههم وحسبنا الله ونعم الوكيل، عمرنا ما راح نفتك من شر العراق

    ReplyDelete
  34. We should have a super kick-ass military just like small countries like Singapore and Israel that are threatened by neighbours. I was in Kuwait throughout الغزو and i know in my heart that iraq will never rest their claim on kuwait. yesterday iraqi legislator quoted as saying "We hope that these border problems will be solved according to historical and geographical basis." to me that sounds like a reference to iraqi claims on kuwaiti land based on "ottoman" demarcations, why else would he use the word "historical" and "geographical". there is not border problem, the border issue was resolved in 1993 in resolution 833 passed by the UN security council. and they continue to accuse us of slant drilling. There are two ways of ensuring our national security... one is having a powerful superpower ally, and i think the us is the best because china and russia are unreliable, but i don't know how that will play out if iraq is also a close ally (of the us) although the government seems to be intent on them leaving, and another is to have better arms so we can blow the shit out of any iraqi who even breathes next to the border. call me a war monger but i swear to god i will be the first to fucking blow the shit, pulversise and mince the shit out of any vermin iraqi and draw a line with their blood on the border so they will understand. i swear we need to stop worrying about stupid shit, wake up, stop worrying about who has what, be unified as a nation, and focus on our survival.. there are only a million of us!!!!! we should not be so complacent!!!! lets learn from gulf war I!!!

    ReplyDelete
  35. Calm down guys... My subject was limited to Kuwait and its internal changes since the invasion.

    I for one am not worried about these border claims, because they're just a load of hot air. People make claims on territories all the time all over the world.

    If we're going to get upset about Iraqi claims, then why don't we speak up about the land that Saudi Arabia has slowly been taking away from Kuwait??!! Or should we wait till after the عزاء?

    ReplyDelete

  36. الاخ الكريم بوجيج

    اعتقد ان مسّالة الصامدين و الغير صامدين مسالة على في رأيي الشخصي مسالة منتيه ...بإستثناء الحكومه لأنها الممثل الشرعي للدوله فإن كل من تذره بذريعه المرض او الخوف على عائلته او عدم مقدرته للدخول الى الكويت تعتبر اعذار واهية وكما يقول المثل اللي في قلبه الصلاة ما تطوفه...انا شخصيا كل عائلتي من الجد والجده الى الاخوال الى والدي بقينا في الكويت السبعة اشهر كاملة ولم نخرج الا بعد التحرير في شهر يوليو للسياحة بواسطة الخمسمائة دينار التي اعطيت لنا ... ولدينا لمن تذرع بالخوف على النساء والفتيات..لدينا فتيات في العائلة ونساء ولمن تذرع في المرض لدينا اناس كبار في السن يعانون من الامراض التي تحتاج اهتمام خاص ولدينا ممن كانو بالخارج ودخلو الكويت فالذي اريد ايصاله لك ولمن يتبنى وجهة نظرك امر واحد البقاء في الكويت والمرابطه امر كان لابد ان يحصل ويطبقه كل مواطن وهذا اقل مايمكن تقديمه لهذا الوطن وليس الامر ان كل ازمة المت بنا نهرب منها وننتظر الحل من الاخرين.

    نعم قد يقول قائل شستفتدتو من القعده ونعم قد يقول قائل هاللي قاعدين موالين للنظام العراقي ونعم قد يقول مثلما قلت بأنها خساره في الصحه وتعب الاعصاب والنفس ..الخ ولكنها تضحية وطنية..هذا مفهومي للوطنية التي يتشدق بها البعض ولكن حين تحج حجايجها نجدهم اول الفارين من على سفينه الوطن قد لا تقتنع بوجهة النظر هذه او تجد لها الف تفسير ولكنها على الاقل بالنسبة لي لها تفسير واحد الوطن قدم لنا الكثير فماذا قدمت له يا مواطن غير التحلطم والتنظير


    تحياتي

    ReplyDelete
  37. Zaydoun,

    Saudi has been taking land from Kuwait? Where can I read about this?

    ReplyDelete
  38. Bo-Tariq

    أحترم موقفك و موقف عائلتك الكريمة و أقدر صمودكم البطولى أثناء الغزو و أنا لم و لن أشكك بوطنية أو شجاعة الصامدين و نصف عائلتى بالتمام و الكمال رفضوا الخروج من الكويت و تحملوا الأشهر السبعة كاملة

    و فقط تساألت عن المفهوم الحقيقى للصمود و هل من مكث خمس شهور لا يعتبر صامد كمن مكث السبعة شهور كاملة مثلا و أيضا تكلمت عن تجاهل الحكومة الكبير و عدم تمييز المواطنين الذين تحملوا المشاق و صمدوا طوال مدة الغزو و خسروا صحتهم و أقربائهم

    فى دول العالم المتحضرة يتم تكريم من حارب أو دافع عن بلاده على كافة المستويات الحكومية و الشعبية و على مدى سنوات حياته فيحصل على خدمات مجانية كالعناية الصحية و راتب خاص و أسعار مخفضة فى جميع المرافق و تقام لهم مهرجانات سنوية حتى يتذكر الناس دائما حجم التضحيات التى قاموا بها

    و عندنا بالكويت لا يعرف الناس الآن من صمد و ضحى و من كان يشرب عصير المانجا فى ملاهى القاهرة و لا يوجد حتى معلومات موثقة عن العائلات الكويتية التى صمدت ليوم التحرير حتى يتم تكريمهم...يوما ما...عندما تتسنع حكومتنا و يصير عندها حس حضارى

    ReplyDelete


  39. نعم هناك مشاكل فى ترسيم الحدود بين كل الدول العربية و الخليجية فعلى سبيل المثال

    إحتلال إيران لبعض الجزر الإماراتية

    النزاع على بعض الجزر بين البحرين و قطر

    مشاكل حدودية بين السعودية و الكويت السعودية و البحرين السعودية و اليمن

    فحتى لو لم تكن جارتنا الشمالية العراق و كانت دولة أخرى كتركيا أو الأردن مثلا لواجهنا نفس المشاكل التى نواجهها لكون المنطقة الحدودية غنية جدا بالنفط و فى رايي المتواضع لو كانت تركيا هى جارتنا الشمالية لإحتلت الجزء الشمالى من الكويت الآن ووضعتنا تحت الأمر الواقع



    نحمد الله كثيرا على زوال حزب البعث و نحمد الله أن من يترأس العراق و يتبوأ المناصب عراقيون غير متعصبين من عدة طوائف و مذاهب و ديانات و هم عقلاء و لو لم يكونوا كذلك لما إختارهم أبناء شعبهم فى إنتخابات حرة و نزيهة

    نائبين عراقيين ولا ثلاثة صارخوا و إحتجوا ....خير يا طير؟


    العراق بلد ديموقراطى الآن و مجلسه منتخب و يتكون من ستين ألف حزب و مذهب و لا يمثل حزب واحد كما كان

    يعنى تبون كل العراقيين يحبونا و يحترمون قرارات الأمم المتحدة؟؟


    مو معقولة و لن يحصل أبدا

    مو إحنا عندنا نواب أمثال مسلم البراك و غيره من يصارخون ليل نهار و يحتجون عن علاقة حكومتنا بدول ((الضد)) كما يسميها هو فيسب و يشتم بإسم الديموقراطية مسؤولين الدول الأخرى؟؟

    حلال علينا و حرام عليهم؟


    التصاريح الرسمية للحكومة العراقية جميعها فيها إحترام و تقدير للكويت لم نراه من أى حكومة عراقية سابقة فنحن و العراق ضحايا صدام و عصابته و نحن و العراق حليفين لأكبر دولة عظمى بالعالم


    و سامح الله من يؤجج المشاعر و يصب الزيت على النار بإبراز تصريح نائب أو أثنين و على الصفحة الأولى من الجرائد و كأن نائب عراقى واحد يمثل دولة كاملة وتخيلوا معى لو تعاملت كافة الدول العربية بالمثل و أبرزوا تصاريح مسلم البراك و أعتبروه ممثل عن الرأى الكويتى الرسمى و الشعبى....لو حدث ذلك لا أعتقد أننا سنرى سفارة عربية واحدة فى ديرتنا

    ReplyDelete

  40. اخي الكريم بوجيج ما تفضلت به واقتبس من كلامك


    فى دول العالم المتحضرة يتم تكريم من حارب أو دافع عن بلاده على كافة المستويات الحكومية و الشعبية و على مدى سنوات حياته فيحصل على خدمات مجانية كالعناية الصحية و راتب خاص و أسعار مخفضة فى جميع المرافق و تقام لهم مهرجانات سنوية حتى يتذكر الناس دائما حجم التضحيات التى قاموا بها

    و عندنا بالكويت لا يعرف الناس الآن من صمد و ضحى و من كان يشرب عصير المانجا فى ملاهى القاهرة و لا يوجد حتى معلومات موثقة عن العائلات الكويتية التى صمدت ليوم التحرير حتى يتم تكريمهم...يوما ما...عندما تتسنع حكومتنا و يصير عندها حس حضارى


    نعم ما تفضلت به هنا بصراحه آلمني مع مرور الزمن وبدء الكويت بالتشافي من جراء ما حصل لها ومع البدء في عملية تهميش من قدم التضحيات من المواطنين او المقيمين او البدون او حتى الخدم التي واحده منهم خادمتي التي ابت الا تخرج وبقيت معنا طيل المده بصراحه كبيره وقلتها في اكثر من موضع وجائني ما جائني من كلام يسم البدن خادمتي التي آلفت البيت واهله وثمر بها العيش والملح الليست احق بجنسية كويتية من الذي من اول رصاصة عض على دشداشته ويا فكيك وباللعنه تلعن الديره واللي فيها..كمواطن تعلمت ان اتقبل عدم الاكتراث من قبل الحكومة وكواحد من الاغلبية الصامته تعلمت ان اعض على هبرة اللساني وابلعها واسكت واحتسب الاجر عند الله وارى من جاهر بكل بجاحه بالخروج من الوطن يصعد الان اعلى المناصب وينادي بالوطنية بل يهاجم النظام العراقي الحالي وكأنه وقت الغزو كان حامي الحمى وطايل السمى وهو في الاصل اجبن من جرذ هرب من السفينه
    الصعود على قفى الوطنية اصبح حال وديدن المتشدقين بها اما الاغلبية الصامته فلهم الله والتبوحر بالعيون وضرب الكف بالكف.

    كلامك موجع اخي الكريم ولكنه حقيقي

    ReplyDelete
  41. In regards to the confiscation of our land by Saudi Arabia let me clarify and pls correct me if i'm wrong:
    Al-Khafji area was once part of Kuwait's territory, but unfortunately our rulers back then gave it up very easliy. 3ala 6abaq min fi6'ah.
    Instead of attending themselves the historic border meeting and fighting for the oil-rich territory (Al-Khafji), they sent the British envoy to represent Kuwait. The envoy gave it to the Saudi's without any resistance.
    chithee ibkil sahala.

    I'm not sure how big that territory was but it I know it was huge like a quarter of Kuwait's size maybe?
    Magulokom, Kuwait's policy has always been passive and unfortunately it continues with this police until this very day...

    ReplyDelete
  42. زيدون و الشباب:
    شكرا لحواركم الحضاري جدا

    ReplyDelete
  43. Just to remind everyone that prior to august 1990, the saudi navy declared qaro island as it own. they just planted their flag on the island and set up shop. without any envoys or questions. i remember in high school (state schools before they went down the drain, and not private schools) we used to joke about which country will invade first, iraq or saudi. especially when saudi executed 16 kuwaiti shias wihtout a fair trial or anything. well we all know what happened but the irony here is that if iraq didn't invade kuwait, qaro would still be saudi terrirtoy!!!! we do live in the nastiest neighberhood in the world. we just have to get used to it.

    ReplyDelete

Keep it clean, people!