Wednesday, March 29, 2006

الــردة

عند قيام الحملات التبشيرية الإسلامية حول العالم بتعريف الإسلام لشعوب الأرض ليدخلوا الإسلام عن قناعة تامة، لم نسمع بأي تهديد لحياة هؤلاء المسلمين الجدد من قبل ذويهم وأهل منطقتهم النصارى أو البوذيين أو أي كانت ملتهم الأصلية

هذه الأيام نتابع أخبار احتجاج الغوغائيين في افغانستان على اطلاق السلطات الافغانية سراح مواطن افغاني ارتد عن الاسلام واعتنق المسيحية، ويبدو أنهم رجعوا إلى الشارع بعد فترة استراحة من عناء مظاهرات الإحتجاج على الكاريكاتير الدانماركي
واحد ارتد عن الإسلام وخير يا طير؟؟ رد الماي بحنيوره وبالطقاق اللي يطقه... حسابه عند الله وآخرته بجهنم وبئس المصير... احنا شعلينا منه؟؟؟ وماذا سيخسر الإسلام من ردته وهل يشكل هذا التعيس خطراً على الأمة الإسلامية؟؟

حرب الردة التى خاضها أبو بكر الصديق كانت رد فعل لتحرك القبائل المرتدة بجيوش نحو المدينة أى أنها كانت حرب ضد التمرد لا على أساس ديني، لكن الفقهاء خلطوا الأمور ليحلوا دم كل من يختار ملة أخرى غير الإسلام بدلاً من أن يدعوا له بالهداية

ويقولون لا إكراه في الدين

50 comments:

  1. hmmm who issued that controversial fatwa?
    la ikrah fel deen

    ReplyDelete
  2. مواضيع مثل هذي ما تتناقش من دون رأي الدين
    هذا اذا كنت تتكلم عنها من منظور ديني

    يعني معروف ان اللي يرتد عن الاسلام يستتب 3 مرات

    السبب طبعا مو الاكراه او غصب طيب صيروا مسلمين بس الدين الاسلامي له حرمته ولو صار الكلام اللي انت تقوله كان كلن دخل الاسلام للتجربه واذا ما عجبه طلع منه وش المشكله
    او الرجل يدخل الدين الاسلامي عشان يتزوج اربع حريم ويصفهم عنده بالبيت ومتى ما مل وطلعوا ريحته حريمه طلع من الاسلام وقال انا مرتد

    ReplyDelete
  3. قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : "لا يحلُّ دم امرئٍ مسلمٍ يشهد أن لا إله إلا الله وأنِّي رسول الله إلا بإحدى ثلاث: الثيِّب الزاني، والنفس بالنفس، والتارك لدينه المفارق للجماعة
    رواه البخاريُّ ومسلمٌ عن ابن مسعود رضي الله عنه

    كما ترى في حديث الرسول عليه الصلاة و السلام جزاء القاتل هو جزاء التارك لدينه

    هذا ما يفسر تصرف المحتجين و لا يفسر توجهك الفكري

    ReplyDelete
  4. fatwa shmatwa. kiss my ass.

    ReplyDelete
  5. في آراء معتبره في الشريعة ترى أن المرتد لا يقتل الا اذا شكل خطر على الاسلام كما حصل مع أبو بكر رضي الله عنه والمرتدين

    ReplyDelete
  6. امرؤ القيس... هذا كلام منطقي

    ReplyDelete
  7. Hind,
    لا إكراه في الدين قد تبين الرشد من الغي جزء من إحدى آيات سورة البقرة، وليست فتوى

    Se3loah,
    شلون تستنكرين المناقشة من دون رأي الدين وبعدين تقولين "يعني معروف ان اللي يرتد عن الإسلام يستتب 3 مرات".. وتنطلقين في التفسير؟

    Meo,
    الحديث اللي ذكرته رواه الأوزاعي وهناك حديث أوقع يقول "من بدل دينه فاقتلوه" رواه عكرمة.. بس يا ريت الواحد يتعب نفسه ويبحث في سير الرواة

    امرؤ القيس.. المرتد لا يُقتل لارتداده عن الدين، القتل لمن "عاث فسادا في الأرض" شي ثاني

    حد الردة هو الحد الوحيد اللي يستند إلى أحاديث (حديثين فقط؟) وليس له ما يدعمه من القرآان كبقية الحدود

    زيدون.. أدري ما ودك يتحول الموضوع مساجلة في الدين.. مي سوري

    ReplyDelete
  8. مافى ايه او صوره فى القران تو جب بقتل المرتد, لو المرتد رجع عن قراره وقال ابى ارجع للاسلام مو خوف من الله خوف من عقوبه الاعدام يعنى اشلون هل ربك يرضى ان ايكون هالمرتد مسلم بالاسم بس؟؟؟؟ وايعيش بين المسلمين انه مسلم واهوه غير مسلم بقلبه هذا يعتبر نفاق الله كرم البنى ادم واعطاه عقل عطاه عقل ليش مو علشان ايفكرللاسف مفهمونا للدين صار مجرد حفظ من غير تدبر وتفكر وهذى اكبر جريمه بحق الدين

    ReplyDelete
  9. زيدون

    مو كل شيء بكيفك او بكيفي او بكيف ابوي

    وخصوصا هذا الدين. الاسلام جذي يؤخذ كله او يترك كله. ما فيه والله هذا مو منطقي وذاك مو منطقي.

    انت ممكن عندك مشكلة مع المفتي مو مع الفتوى، بعضهم يلوعون الكبد. لا تخلط بين الاثنين

    ReplyDelete
  10. THE FREEDOM TO BELIEVE, religion must be practiced freely as stated in the Quran more than few times. God really doesnt want robots repeating verses and a7adeeeth and what other so called islameyeen figures say.God tells us repeatedly to allow people to have the CHOICE to believe. We are absolutely free to believe or not.
    It is very interesting that God teaches us one way for distinguishing among the people. And its not the name of a religion, but rather, righteousness (al taQwa) which is the heart of Islam. "The best among you in the sight of GOD is the most righteous."
    Religious practices are just tools provided by religions to make ur daily worshiping easy and to unify people, its only human to want to belong to a group, to have a society means to be protected u r part of something big. In todays world and with globalization and all, we r all part of this big map. Today more than ever we need to be accepting of EVERYONE! And realize that we r not soo different after all, all religions actually call for the same thing: "being a good human being", is there any religion im not aware of that encourages lying and stealing and adultery???
    [2:62] Surely, those who believe, those who are Jewish, the Christians,
    and the converts; anyone who (1) believes in GOD, and (2) believes in
    the Last Day, and (3) leads a righteous life, will receive their
    recompense from their Lord. They have nothing to fear, nor will they grieve.
    O ba3dain YOU believe that qur'an and islam is protected, so why are "you" threatened by a murtad or two? Or even 10000? Do u really want to keep them in ur group? No matter how they feel inside or wht they believe in? as long as they don?t speak out? U really enjoy believing that u r the only people in heaven don?t u? We do not want a muslim society consisting of 1.people who are not muslims in the heart but they keep it a secret 3ashan ma yseeroon murtadeen. 2. the new to islam who say el shahada in Arabic without even speaking the language to get few dinars and other benefits. 3. Terrorists. 4. Terrorists under cover. 5. Terrorists in the making. 6. you. 7. me.( you and I were born muslims btw :P I just had to point that out )
    Finally I would like to share with u few verses from our Holy Qur'an, sorry I don?t have time to look for them in Arabic my son just woke up! Besides, comments should not be this long! i am very sorry for this! But Please do read the following verses thoroughly.
    [2:112] Indeed, those who submit themselves absolutely to GOD alone,
    while leading a righteous life, will receive their recompense from their
    Lord; they have nothing to fear, nor will they grieve.
    [2:62] Surely, those who believe, those who are Jewish, the Christians, and the converts; anyone who (1) believes in GOD, and (2) believes in the Last Day, and (3) leads a righteous life, will receive their recompense from their Lord. They have nothing to fear, nor will they grieve.
    [18:29] "This is the truth from your Lord," then whoever wills let him believe, and whoever wills let him disbelieve...........
    [10:99] Had your Lord willed, all the people on earth would have believed.* Do you want to force the people to become believers?
    [2:256] There shall be no compulsion in religion: the right way is now distinct from the wrong way. Anyone who denounces the devil and believes in GOD has grasped the strongest bond; one that never breaks. GOD is Hearer, Omniscient.
    [88:21-22] You shall remind, for your mission is to deliver this reminder. You have no power over them.
    [109:1-6] Say, "O you disbelievers. "I do not worship what you worship. "Nor do you worship what I worship. "Nor will I ever worship what you worship. "Nor will you ever worship what I worship. "To you is your religion, and to me is my religion."
    [2:148] Each of you chooses the direction to follow; you shall race towards righteousness. Wherever you may be, GOD will summon you all. GOD is Omnipotent.
    [ 25:57] Say, "I do not ask you for any money. All I seek is to help you find the right path to your Lord, if this is what you choose."
    [ 73:19] This (Quran) is a reminder; whoever wills, let him choose the path to his Lord.
    [74:35-37] This is one of the great miracles. A warning to the human race. For those among you who wish to advance, or regress.
    [76:29] This is a reminder: whoever wills shall choose the path to his Lord.

    ReplyDelete
  11. moody

    انا ما قلت بكيفي... واذا كان يجب معاقبة المرتد، فهناك عدة وسائل غير القتل

    ReplyDelete
  12. بالمنطق... هل من المعقول ان تفرض على شخص إعتقاد معين؟؟
    كل شخص يمارس حرية الإعتقاد سواء رضيتم أم أبيتم
    المشكلة في أغلب مجتمعاتنا (المتخلفة) أن هنالك مشكلة في ممارسة طقوس الأديان الأخرى. بس أرجع واقول حرية الإعتقاد موجوده
    يعني منو منكم يدري كل واحد شنو اعتقاده ولا دينه؟؟
    لو كنت بوذية محد درى عني
    إلا إذا كان هنالك شخص يقرأ ما في بال الإنسان.. هذا موضوع أخر

    بس المشكلة إن في مجتمعانتا (الدين مظاهر) تلاقي شخص يطالب بتطبيق الشريعة وهو صلاة ما يصلي

    ReplyDelete
  13. زيدون
    انا كنت انطر احد يكتب عن هالموضوع
    يزالك الله خيررررررر


    لانه صج سالفه تحر
    بالضبط كلمتك صح و خير يا طير

    المشكله جنه احنا مسلمين غصب و على طريف
    ننطر واحد يرتد علشان نقلده
    و الا ننطر الخنه يمنع بناء الكنيسه
    علشان اذا بطلوها
    تدري كل الناس راح تروح تحول

    استحوا على ويوهكم
    و ثقوا فينا و في ايماننا شوي

    ReplyDelete
  14. خيبت ظنا يالحبيب .. مالفرق بين
    من يقتل بالسيف ومن يقتل بالقلم
    ..!!


    واحد ارتد عن الإسلام وخير يا طير؟؟ رد الماي بحنيوره وبالطقاق اللي يطقه... حسابه عند الله وآخرته بجهنم وبئس المصير... احنا شعلينا منه؟؟؟ وماذا سيخسر الإسلام من ردته وهل يشكل هذا التعيس خطراً على الأمة الإسلامية؟؟

    ReplyDelete
  15. Bu Rakan
    يالغالي
    زيدون كان يتطنز على التكفيريين ويتكلم مثل كلامهم أو عالأقل هذا اللي فهمته
    جهنم وبئس المصير ما تطلع من زيدون

    ReplyDelete
  16. والإسلام يقوللك إحنا مخيرون مو مسيرون

    أموت وأفهمها

    ReplyDelete
  17. zaydoun, shurouq and some others !

    أنا عندي سؤال وودي تجاوبة بصراحة ... أنت تؤمن بالاسلام كدين ؟ يعني أنت تعتبر نفسك مسلم والا لأ ؟

    ماهو الأسلام بنظرك ؟ ... واذا انت مقتنع فية كدين ليش تحاجج؟ واذا انت مو مقتنع فية او مو مقتنع بقكرة الدين من الاساس سواء كان الاسلام او غيرة شلون تفسر معظم الامور بحياتك ؟
    اذا كانت أجابتكم نفسرها بالمنطق ... وين المنطق بوجود الخليقه بدون خالق؟

    alia
    تفسيري البسيط لهالجملة ان الانسان مخير بين الجنه و النار ... الانسان نفسة هو اللي يحدد مصيرة .. يا تتبع شهواتك او تتبع عقلك .. يا تشتري دنيتك و تبيع اخرتك او العكس صحيح .... اذا تحبين رأي العلماء اقدر ابحثلك اكثر بهالموضوع و ابعثه لك بالايميل ... بس ادري

    your not interested ;-p

    ReplyDelete
  18. مشكور يا بو طبر هذا كان قصدي بالضبط، أخاطب التكفيريين بلغتهم ولا انا شخصياً ما همني هذا الأفغاني أو غيره، يرتدون ولا عند جدي

    mother courage
    مو هذا موضوعنا ولا يحق لك أن تسألي أي شخص لا تعرفينه أسئلة مثل هذه. لا أفهم لماذا يجب أن يقتل المرتد إذا ارتد لوحده وبسكات ودون أن يحرض أمة الإسلام على الردة - وينهم عنه من 15 سنة؟ - اذا مصرين على العقاب دفعوه غرامة، خلوه يفطر ألف صائم... بس مو تقتلونه

    ReplyDelete
  19. "We love Kuwait" .. very nicely put. Just to add on to what we love kuwait said: First, people are all born free in every way. What we think is the right religion could be the wrong religion for other people, but that doesn't mean we shouldn't respect people and their beliefs and opinions. What we see and decide is the right thing may not be so for others. Hey if you're a good decent person, you're ok in my book.

    ReplyDelete
  20. There are two problems with this debate, like all debates on religion..

    1-There is a general tendency to portray views of Islam as if they were Islam itself rather than certain interpretations of the Islamic text. Religion is not static, and historical transformations of cultural, political, and social circumstances are accompanied by transformations in religious discourse. Also, although the religious text has an existence independent of interpretation and commentary, people of different views undervalue the original context for the benefit of his or her interpretation.

    2- I believe the discussion is somewhat futile because the different interpretations not only of Islamic concepts but also of what is acceptable to be taken as evidence to support the differing claims make it difficult, if not impossible, to come up with a concise conclusion. Whether a liberal or a conservative, each could come up with his or her view backed with the support he or she sees fit. Basically, different views get and accept/reject different kinds of evidence to support their claims. For example, even though some take the Sunna into account as proof for their claims, different views give different weights to each of the categories of hadeeths according to certain criteria that they believe are suitable. So whatever one says, there is someone else who could say something different.

    Conclusion: There is no right or wrong Islam. There are people who accept freedom and reject violence and barbarism, while there are others who endorse it.

    Sorry for taking up space.

    ReplyDelete
  21. zaydoun

    لاتفهمني غلط ... انا مو قصدي اشكك بعقائديتك ... عالعموم هذا هو " القانون" اللي يمشون علية المسلمين .. ومنزل من الله ... واحنا محنا احسن من اللة عشان نقعد نقول ليش و شمالة ؟

    والله ابخص بعبادة

    ReplyDelete
  22. mother courage..
    حصل خير... بس الإخوة المشاركين بالتعليق يقولون ان ليس هناك آية واضحة معنية بالردة في القرآن الكريم

    اذن يحق لنا السؤال من اين أتى الحكم بالإعدام للمرتد

    ReplyDelete
  23. zaydoun

    اسفه على البدلية قصدي عقيدتك و ليس عقائديتك


    "كتاب الحريات العامة دراسة مقارنة "لدكتور محمد عبداللطيف


    يرى الفقهاء أن المرتد عن الدين الاسلامي, إن أصر على ردتة ولم يتب فإنه يجب قتله وأعمالا للحديث الشريف "من بدل دينه فاقتلوه" لأن الردة تمثل خيانه كبرى من جانب المرتد للدولة الاسلامية و أن أبوبكر الصديق رضي الله عنه قد قاتل المرتدين.

    غير أنه يوجد رأي اخر يذهب الى عدم جواز قتل المرتد عن الدين وذلك للأسباب الآتية:-
    1- لم ينص القران على عقوبة القتل ولا اي عقوبه دنيوية أخرى للمرتد والجزاء على الردة هو جزاء في الآخرة فقط . وقال تعالى(و من يرتد منكم عن دينه فيمت وهو كافر فأولئك حبطت عمالهم في الدنيا والاخرة و أولئك هم اصحاب النار هم فيها خالدون) سورة البقرة 217


    2- قياس حال المرتد على الكافر الاصلي لان اساس الاسلام هو الاختيار الحر فيجب ان يكون المسلم مختارا في اسلامه دائما ليستمر اسلامه صحيحا. وقد أكد القران الكريم حرية الانسان في الايمان بالله او عدم الايمان و مايدل على ذلك قوله تعالى ( و لو شاء ربك لآمن من في الارض كلهم جميعا, أفأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين) الايه 59 سورة يونس

    وقوله تعالى (وقل الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر) الآية 29 سورة الكهف


    أما بالنسبة للحديث الشريف فهو من احاديث الالحاد فان هذا الحديث لاينطبق الا على المرتد القاتل اي الذي لايخرج عن الاسلام وانما يخرج على الاسلام و ينضم الى صفوف أعدائه ليقاتل معهم مثل ماحصل مع المرتدين في عصر ابو بكر الصديق رضي الله عنه و قد كانت الردة في عهدة ردة جماعيه و ليست فردية و بالتالي فان قتل المرتد يكون راجعا الى حمله السلاح


    السعودية يمشون على الرأي الاول اي قتلا لمرتد اما القانون الكويتي فيمشي على الرأي الثاني

    و أسفه على الطالة

    ReplyDelete
  24. حديث آحاد و ليس إلحاد

    إطاله و ليس الطاله


    عنوان الكتاب حقوق و حريات عامة

    واذا فطنت لأغلاط ثانية برد اصححهم


    حووووسه

    ReplyDelete
  25. Long story short:
    "Live & LET live"

    ReplyDelete
  26. أولاً: إللي له خلق وعنده مقاقة، أنصح بقراءة كتاب تدوين السنة من تأليف إبراهيم فوزي، ونشر دار رياض الريس، طبعة 2002، بيروت.

    ثانياً: في الستينات من القرن الماضي، كانت هناك حلقة يكتبها الشيخ عبدالوارث كبير (أرجو أن لم اخلط بالإسم) في مجلة العربي. يرد فيها على أسئلة القراء ذات الطابع الديني.

    وفي أحد الردود، قامت قيامة بعض المتزمتين، بعد أن كتب رداً يقول فيه: ما كل ما في صحيح البخاري صحيح...

    ولكن ذلك الوقت كان أكثر تسامحاً...وأكره ان أفكر بسناريو ماذا لو كتب أحد مشايخ الدين في هذا الوقت كلاماً مشابهاً في مجلة واسعة الإنتشار؟

    ReplyDelete
  27. موضوعك حلو يا بو الزيد و أشكر المشاركين جميعا على كلامهم حتى لو كنت أختلف معاهم

    بالنسبة للموضوع مال الردة و قتل المرتد فكما هو واضح انه موضوع مختلف عليه و له عدة تفاسير

    اسمحيلي مذر كورج أرد على سؤالك الاول

    أنا شخصيا نعم مسلم و الحمدلله على ذلك, لكني اختلف مع راي الفقهاء و العلماء و الفتاوي كثيرا و مو معناة اني مسلم و أؤمن بالله و الرسول )ص( يعني خلاص لازم امشي عمياني وراء العلماء

    نحن مسلمون نعم لكننا نختلف في تفسير القرآن و نختلف في ثقتنا ببعض الاحاديث و نختلف في رواياتنا للتاريخ الاسلامي

    لذلك نعم اختي مذر أنا مسلم و لكني لست ملزما باتباع كل شيء يقوله العلماء و الفقهاء

    و للحديث بقية بس طالت السالفة و اترك المجال لغيري

    و السلام ختام لبو زيد و مذر و الجميع

    ReplyDelete
  28. Shurouq, soaaly kan meno afta enna el murtad lazem emoot? la ikrah fel deen!

    i was stating a fact "la ikrah fel deen"
    you misunderstood me :)

    ReplyDelete
  29. Shrouq
    أتى الحديث في صحيح البخاري و قال
    " ?حدثنا ? ?عمر بن حفص ? ?حدثنا ? ?أبي ? ?حدثنا ? ?الأعمش ? ?عن ? ?عبد الله بن مرة ? ?عن ? ?مسروق ? ?عن ? ?عبد الله ... يقية الحديث ... والمارق من الدين التارك للجماعة"

    و يقصد بعبدالله عبدالله بن مسعود

    و يمكن لك التأكد عبر موقع اللإسلام
    http://www.al-islam.com

    و خلال
    http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?Doc=0&Rec=10241

    و ارجوا اني وفقت فيما تتمنيَن
    و الان اتمنى لك كما تمنيَت للجميع

    ReplyDelete
  30. كله مطقوق:
    ياشيخ المدونين لو بنفترض ان كلامك صح
    وان كل واحد يشوف نفسه مسلم مو لازم يتبع كلام العلماء والمشايخ
    بتقولي اتبع القران والسنه
    كلامك صحيح بس تخيل لو كل مسلم بيقعد يفسر الايات حسب منظوره الشخصي والمصيبه ان البعض ما عنده اي خلفيه دينيه ويجي يعطي تفسيرات على كيفه
    تتوقع وش بيكون حالنا
    الحين مع اتباعنا للعلماء من دون نقاش شف وشلون الاختلافات اللي تصير
    تخيل لو كلن اخذ كلامه من دون الرجوع لعالم بالدين !!

    لا تنسى بعد ان كلمة عالم ما جت من فراغ يعني تعمق بمجاله لدرجه انه درس كل صغيره وكبيره واطلع على جميع الاراء بعدها ذيك الساعه يكون له الحق انه يفتي

    مهما تعمقنا بالدين ماراح تكون معلوماتنا مثل الشيخ او طالب العلم
    انا ما اقول انهم معصومين عن الخطأ بس هذا المنطق بالنسبه لي
    :)

    ReplyDelete
  31. Sij sij sij ma 3endi wagt but I really really reallly want to add something..
    Madreee I start typing wella ma ra7 akhalles.. hmm la7da afakker? ana ga3da embacher coz rayli beyrid min el khafara o basaweela surprise breakfast le'anna maskeen ma yaakel bel khafara bas ey7eb 6obakhi :") bas I woke up and I found one thing on my mind! I didn?t even check my email I just wanted to see how the comments on this post ended.. it will tell me a lot about how great or very little people understand each other or how good or bad listeners we are to the "others" who might disagree with us.. how accepting we r of any other opinion.. bas and like many other such sensitive topics people don?t take enough time to actually think for themselves and just count on wht other dead people said (allah yer7amhum amen), taking the short way out.. its actually not about the easy way out kether ma it?s the power this answer gives you.. when u say THIS IS WHT MY RELIGIOUS FIGURE SAID AND IM STICKING TO U.. u automatically make who ever doesn?t agree with u "bad", etha mo kaafer ;r
    It makes u good, it makes u powerful, it puts u in a higher seat. Just relax! And leave it alone, it is a very sensitive subject and its really not the right topic to use so u can be God's favorite little 3abd/3abda. GEE! teacher's pets always annoyed the shesma out of me.

    A wise man told me yesterday ( on the phone min el khafara hehe) after I read him some comments on this post: people should try practicing Religiousness instead of religion, for a while, they might see some results! It doesn?t matter wht religion u r or wht math-hab or wht ever, just pure religious people, people who have great respect for themselves.

    Islam is not wht flan Qaal wa THUKERA 3an flan.. we have a very nice simple holy book.. use it! if u need to.. many common sense people will find the right way by themselves anyway,, life is just not that complicated.. Religion is certainly a need, an instinct.. we need to feel that there is a higher power taking care of everything for us..BUT please.. don?t make a god out of every single dead or alive person who makes u think he knows more than u when it comes to God! We have too many gods, and they shall remain nameless here ;P
    I really do not want to make enemies and I tried to keep my comments to myself on many topics but a nerve was hit when I read a certain comment, It was something like this is islam take it or leave it. I certainly do not want to be a bad muslim! So I will have to take it?!??! right?!?! I can think of more than one religious topic that ended like this heheh. (7jab female circumcision music ..etc)

    I SHALL NOT CONTINUE GARGA ! but I will try to clear something out:
    The Quran clearly instructs us to follow the Quran Alone:
    "Shall I seek other than God as a source of law, when He has revealed to you this book fully detailed?" 6:114
    The Quran confirms that the only duty of Muhammad (or of any messenger) is to deliver God's message, and not to teach any other teachings.
    "The only duty of the messenger is to deliver God's message" 5:99 (also in 5:92.... 16:35.......16:82.....24:54.......29:18.....42:48.......64:12)

    Why do they not study the Quran carefully? If it were from other than GOD, they would have found in it numerous contradictions. [4:82]
    Examine this carefully, contradictions are found nowadays bain shyookh nafs el math-hab o nafs el jama3a, kel sheikh fatwa ghair. Do we need a sheikh or a fatwa ? Especially for such simple details??? Indeed, the 7adeeth books are full of contradictions, subtle or clear insults and blasphemies to Almighty God as well as the prophet himself and of course to you and I, the intellectual rational HUMAN beings . God Does Not Run Out of Words !! If God wanted to be more specific about how we must live our lives, He could have sent down volumes and volumes of el Qur'an on how we should sleep, how we should cook, eat or drink, and which dress we should wear and so on ( and who shall we kill ba3ad ;). He encouraged us to use our common sense, knowledge and wisdom for the rest of the details of life. However people insist on making their lives as miserable as their so-called religious idols.
    ".We did not leave anything out of this book.." 6:38
    We learn from this verse that the quran is detailed in religious law. We do not need to seek an outside source for religious LAW.
    We have cited in this Quran every kind of example, but the human being is the most argumentative creature." 18:54

    Welli ey3afeekum shoofaw wht my husband calls fast-religion programs ( nafs fast food ;P) o sem3aw the kind of questions asked for our enlightened very human "shyookh" on air.
    My little helper just woke up its time to go to the kitchen to make our waleema breakfast! Bas a final thought wallah wallah: Islam today still continues to be one of the misunderstood religions in the world. One reason for this is the fact that for centuries this beautiful religion has been improperly presented to the world though el muslimeeen.. the result of centuries-long ignorance is obvious. Not only has the religion of Islam been given a bad name, but also Muslims all around the world today are suffering the consequences of abandoning the teachings of the Quran, in favor of innovations that have nothing to do with islam. Weh. Ta3abt. Sorry for the long comment I promise it will be the last one ever. 3asa ma afta7 3ala nafsi baab bas.

    ReplyDelete
  32. السلام مرة أخرى أيضا آسف زيدون لاستعمال مساحتك

    الاخت سعلوة
    كلامك صح و انا لا ألوم أي شخص يقول والله أنا ما عندي الوقت لدراسة الدين من جميع جوانبه فالأسلم و الافضل لي ان أستعين بمن درس و بحث و تعلم ليعطيني وجهة نظر الدين في المسائل الشرعية

    لكن أختي الكريمة أحيانا عندما تقترب من هؤلاء تكتشف بأنهم نقلوا الدين نقلا و حفظوه حفظا بلا تفكير و بلا منطق و بلا بذل الوقت و الجهد الكافيين للتعمق في معنى الدين ؟ و لماذا الدين؟ و كيف الدين؟

    أعتقد ان الكثير من الأحكام و الفتاوى الدينية لها خلفيات سياسية ليس لها أي علاقة بالاسلام الحق, و كثير من الفتاوى أيضا لها خلفيات تاريخية و مواقف معينة حصلت في التاريخ و هي ليست من الاسلام بشيء, و كثير من الفتاوى نتجت عن كسل المفتي بالبحث و اكتفائه بالنقل الأعمى و هذه ليست من الدين بشيء

    ربما تقولون من أين أتيت بهذا الكلام , لا أعلم في الحقيقة و لكنها تراكمات كثيرة و من اماكن متعدد جعلتني أقتنع بأن الاسلام التقليدي الذي يرضعنا اياه العلماء هو اسلام مسخ بعيد كثيرا عن اسلام السلام, اسلام محمد صلى الله عليه و آله و سلم

    شخصيا كلما قرأت عن الرسول أعجب و أنبهر من شخصيته الحالمة الرقيقة المسالمة الطيبة الهادئة الوديعة المتسامحة

    على عكس صورة علماؤنا اليوم و صورتهم القاسية المتجلفة العنيفة الغير مفكرة و متفكرة

    أدري اني طولت و يمكن ما قلت شي مفيد و لكن صدقيني سعلوة الاخوة الآخرين فكروا بعمق بكل ما يحدث حولنا و كيف يتصرف و يفتي العلماء و حاولوا ان تحللوا الفتاوى و الجهد الذي بذلوه لاصدارها

    المهم تعبت و أخذت مساحة كبيرة فالسلام ختام

    ReplyDelete
  33. Cham marrah nigool ya jima3ah; the problem is with your religion not with the religious people

    ReplyDelete
  34. ردود اعجبتني

    ------------
    Mr Moody said...
    مو كل شيء بكيفك او بكيفي..
    وخصوصا هذا الدين. الاسلام جذي يؤخذ كله او يترك كله. ما فيه والله هذا مو منطقي وذاك مو منطقي
    ------------



    ------------
    Mother Courage said...
    zaydoun, shurouq and some others !

    ماهو الأسلام بنظرك ؟ ... واذا انت مقتنع فية كدين ليش تحاجج؟ واذا انت مو مقتنع فية او مو مقتنع بقكرة الدين من الاساس سواء كان الاسلام او غيرة شلون تفسر معظم الامور بحياتك ؟
    اذا كانت أجابتكم نفسرها بالمنطق ... وين المنطق بوجود الخليقه بدون خالق؟
    ------------



    100% صح
    مشكله لمن اتداخل علينا الامور ونبدي انخلط بين حرية الاختيار والتعبير وبين .. عقيدتنا وديننـا

    مثل اللي آمن في دين معين ويبي دليل منطقي لكل سؤال يطري على باله.. واذا ما لقى الجواب .. قال انا ما امشي عمياني .. آخذ اللي يوافق منطقي !! الدين كبير وفيه من الامور اللي نعلمها وفيه من الغيبّات اللي محد يعلمها غير الله سبحانه



    -------------------
    kila ma6goog

    أنا شخصيا نعم مسلم و الحمدلله على ذلك, لكني اختلف مع راي الفقهاء و العلماء و الفتاوي كثيرا و مو معناة اني مسلم و أؤمن بالله و الرسول )ص( يعني خلاص لازم امشي عمياني وراء العلماء
    ------------------


    كلمة عمياني اعفست الاولي والتالي
    مو عمياني ليش عمياني ؟؟؟
    عامة الناس ما تفقه في الدين .. اذا انت شايف ان عندك القدرة على فهم الدين .. ادخل معاهم وفسر لنا عامة الناس .. وراح نسمع منك وقتها.. احنا عامة الناس نبي من يفقنها في ديننا لان ما عندنا القدرة على تفسير ديننا على الوجه الاكمل..
    هالعلماء والمشايخ عطوا من نفسهم وافهموا الدين باللي اقدروا عليه وقاعدين يفسرونه لعامة الناس .. اجتهادهم قابل للصواب وللخطأ

    ----------
    http://www.daawa-info.net/books1.php?id=5475&bn=203&page=9
    وحيث وجب على المسلم أو جاز له الاستفتاء فعليه أن يستفتي من توافرت فيه الصلاحية للافتاء لأن استفتاءه يتعلق بالدين فعليه أن يحتاط لدينه فيسأل من هو أهل للافتاء. ولكن كيف يعرف العامي الصالح الكفء ليسأله؟ قالوا يعرف ذلك بالسؤال عنه أو اخبار الثقة له عنه أو باشتهار أمره بين الناس، وهذا هو المقدور للعامي.

    146- فإذا لم يجد العامي في بلده من يستفتيه فعليه أن يرحل الى حيث يجد من يفتيه، فقد كان السلف الصالح إذا احتاج أحدهم الى معرفة مسألة شرعية ولم يجد من يخبره بحكمها رحل الى حيث يجد العالم الكفء الذي يخبره بذلك.

    --------------

    الواحد يسافر من ديرته لبلد ثاني بس عشان يعرف حكم مسألة معينة .. ما فسر واجتهد على اللي يوافق منطقه

    وعلى هذا، لقوله صلى الله عليه وسلم: دع ما يريبك إلى ما لا يريبك


    زيدون..
    -----------------

    اسمح لي وادري انها حريتك الشخصية بس تكدرت لمن شفت صفحة واحد مثل بن كريشان من ضمن صفاحتك المفضلة :/
    انت وين واهو وين .. الله يكرمك عنه

    ReplyDelete
  35. can we stop having posts on thes idiots? why can't we just ignore this nonsense. by discussing this we are giving it importance.

    ReplyDelete
  36. ISLAM = MADE IN SAUDI ARABIA

    ITS ALL MADE UP. ITS A COMPILATION OF SUPERSTITIONS AND MYTH COLLECTED AND PASSED OVER GENERATIONS BY A RUTHLESS AND SAVAGE PEOPLE.

    ITS NOT EASY TO ACCEPT, BUT ITS TRUE.

    THATS MY OPINION.

    ReplyDelete
  37. آسف بس توني استوووعب
    اني قاعد في مستنقع
    ومو اي مستنقع
    كنت اشارك بحسن نية ..
    ما هقيت ان الوضع مزري لهالدرجة
    بلوغات لناس قمة في الالحاد ..
    أبا الحكم ابن هشام والثاني بن كريشان الزفت..
    احنا عشنا مع امريكان ما شفنا ربع اللي شفنا منكم ..

    ما اقول الا فخار يكسّر بعضه ..
    والله يهني سعيد بسعيده

    ReplyDelete
  38. for those demanding that this is islam, take it or leave it. lets allow harems and slavery back if we're to allow this man to be condemed to death. islam is supposed to adapt to every day and age. in this day and age people don't kill other people for changing their religion just as they don't allow slavery anymore even though it's perfectly legal in islam, a muslim is encouraged to free a slave he's not obliged. I have done extensive reareach on the subject so I know what I'm talking about. il ridda back then was the equivelant of treason. but we have nation states and passports now. there is no umma or khilafa to betray. accept it!! and we wonder why the rest of the world has zero repsect for our religion and culture!!! shfeekum ya jima3a? wa7ed faqeer tale3 min taleban and comes from the equivelant of hell on earth, probably never saw a day of peace in his life 7allilo damma? wain ga3deen? to all the women, when your husbands marry three other wifes ta3alo daf3oo 3an ulama il islam illi shawahu what should have been a tolerant and just religion. ana wayed lay3a chabdi min rijal il deen hal ayam. they come up with garbage that we weren't even taught in school!

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  40. شر البلية مايضحك

    ================

    garga said

    I have done extensive reareach on the subject so I know what I'm talking about.


    والدليل على وصوله الى الحقيقة ومرحلة المشيخة والافتاء هو


    as they don't allow slavery anymore even though (((((it's perfectly legal in islam))))


    وأيضا مقاطع أخرى من الفتوى المتحفة تدلل على ولادة شيخ ومفتي جديد

    ana wayed lay3a chabdi min rijal il deen hal ayam. they come up with garbage that we weren't even taught in school!




    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم


    سيأتي على الدنيا سنوات ، خداعات ، يصدق فيها الكاذب ، ويكذب فيها الصادق ، ويؤمن فيها الخائن ، ويخون فيها الأمين ، وينطق فيها (((((الرويبضة)))))



    قالوا : وما الرويبضة يا رسول الله .
    قال : رجل تافه يتحكم في أمور العامة .
    صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

    ReplyDelete
  41. وشهد شاهد من أهلها، ها هم جماعة يعجبني حياؤك ومن يساندهم يتحكمون بأمور العامة هذه الأيام

    فعلاً رويبضة

    ReplyDelete
  42. تصحيح للحديث : الرويبضة: الرجل التافه "يتكلم" في أمر العامة

    أشوى إني غلطت بنقل الحديث عشان نعرج على موضوع اللعب بالكلمات والتذاكي في تصيد الزلات

    لأننا حتى لوسلمنا بأن الرويبضة هم التوافه الذين يتحكمون بأمور العامة

    فإن العارف بأحوال أهل الحكم في دولنا العربية "المتخلفة" سيعرف الصلة المباشرة والوثيقة بين توجهاتهم وبين توجهات من ينتقد ذلك "التخلف"

    وسيعرف أن لاحكم ولاسلطة لمن شابه توجهه توجه القائمين على "ركاز" وإن تولى السلطة بديموقراطية وقوانين "المتخلفين"


    تحياتي ومتى مابغيت نلعب بالكلمات أكثر فآنا حاضر ومن هالعين قبل هالعين :))

    ReplyDelete
  43. اقروه عن موضوع الرده لا يطبق حكم الرده اله الى ينضم الى الاعداء ويحارب امن الدوله

    http://www.alarabiya.net/Articles/2006/04/02/22524.htm

    ReplyDelete
  44. مثل ما يقولون بالمصري الائلوب عند بعضيها.. أسمع هذه القصه : كان بالمدينة المنورة زمن الرسول كثير من المخنثين و أشهرهم كان يسمى سلوم، جاء بعض القوم للرسول وقالواله ان سلوم قد كفر..فقال صلعم: مازاد سلّوم في الاسلام خردلة و لا أهل الاسلام بسلوم.. قد نقصوا

    ReplyDelete
  45. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  46. بحثت كثيراً لكنني لم أجد القصة التي ذكرها


    فإن كانت غير صحيحة وهذا ما توقعته وأتوقعه


    فإنني والله لمشفق عليك


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم"
    من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار"

    ReplyDelete
  47. السلام عليكم ...

    يا زيدون يا بعد قلبي يا حبيبي ....ليش تعور قلبك وراسك مع ناس ذوي لحا وليسو ذوي علم !!!

    الحديث يقول :
    كل مولود يولد على الفطرة , فابواه اما يهودانه او يمجسانه او ينصرانه .....مو متاكد من الترتيب
    المهم ان الابوين لهم دور بالتنشأة ...واذا الانسان شب وافتهم وعرف ان العقيدة اللي هو عليها ما تناسبه ليش يكمل فيها !!! مو الحديث بين لك ن البيئة بالصغر اهي اللي زرعت فيه هالعقيدة ......فليش اتيي ياللي تدعي انك الحاكم بامر الله وتقتل الانسان لمجرد انه صحى!!

    ولا احد يقولي انه الفطرة هي الاسلام ....لانها لو كانت الاسلام جان ذكرها الرسول مثل ماذكر الاسلام مليون مرة باحاديثه

    واقول للي قال انه اهل العلم هم الاساس والانسان ما يستغني عن العلماء لتفسير امور دينه .....اذكرك ان الاسلام نزل على شخص امي ...لا يقرا ولا يكتب ولاهو من اهل الكتب .....اتيي انت وتاخذ دكتوراه وتقعد تفسر لي وتعلمني بامور انا اللي اتحاسب عليها واهي نزلت على شخص امي علشان تبين سهولتها !!!
    زيدون : تيجي نقسم القمر :)

    ReplyDelete
  48. مفتي آخر (ماشاء الله من اليوم ورايح بسميها مدونة مفتين 2006(


    يقول مفتينا بوصالح الله يطول بعمره ان شاء الله

    --------------
    يا زيدون يا بعد قلبي يا حبيبي ....ليش تعور قلبك وراسك مع ناس ذوي لحا وليسو ذوي علم !!!
    -------------

    صح لسانك وانا اعيد جملتك

    عور قلبك وراسك مع ناس "ليسوا"ذوي لحا وليسو ذوي علم "ولا أدب في الحوار"!!!

    وللمعلومية مادري من الملتحي اللي تتكلم عنه :))

    ويكمل الله يحفظه


    ------------
    واقول للي قال انه اهل العلم هم الاساس والانسان ما يستغني عن العلماء لتفسير امور دينه .....اذكرك ان الاسلام نزل على شخص امي ...لا يقرا ولا يكتب ولاهو من اهل الكتب .....اتيي انت وتاخذ دكتوراه وتقعد تفسر لي وتعلمني بامور انا اللي اتحاسب عليها
    -----------------
    مادري شالدرجة اللي عندك اكثر من الدكتوراه واتوقع دكتور في الدكتوراه

    تفسر القانون والطب والهندسة وفوقهم الدين لأن عقلك الجبار لايحتاج الى مساعدة احد فهو قادر على الاستيعاب والتفسير دون اي مساعدة

    والاسلام نزل على امي (صلى الله عليه وسلم) لكنه وحي يوحى وهو بشر ليس كسائر البشر وما أميته إلا دليل أعظم على ان الاسلام أنزل عليه ولم يقل به من عنده وأنه -الدين- من الله سبحانه وتعالى
    ولو اجتمع البشر ما اتوا بمثله ولابمثل قرآنه


    ومع ذلك فإن كل العلماء الأولين والمحدثين والسابقين لم ولن يستطيعوا وبعلمهم الوافر من ان ينالوا علم الاسلام بأكمله وبصورة مطلقة


    اتيي انت لاعلم ولاشي تبي تحط راسك براسهم وتبي تفسر كل شي على كيفك حسبالك سالفة صايرة بالدوانية وتبي تحكم فيها بكل سهولة؟


    "استريييييييييييييح"


    :))))))))))))))

    واهي نزلت على شخص امي علشان تبين سهولتها !!!

    ReplyDelete
  49. tell me, do you consider BARAK OBAMA mortad or not

    ReplyDelete
  50. انا لا اعرف من اين تأتو بهذا النقاش المفروغ منه المرتد يقتل شأتم ام ابيتم ....نقطة و اخر السطر ....................ابن غزة الصامدة..

    ReplyDelete

Keep it clean, people!