Saturday, October 30, 2004

القرقيعان بين الحلال والحرام

ولما لا؟ فقد أصبح كل شيء في حياتنا معرض للشك والتساؤل حول شرعيته أو عدمها

حتى القرقيعان لم يسلم من فتاوي شيوخ الجهل والظلام وها هو الشيخ محمد الطبطبائي (طبطبائي 2) يجيز القرقيعان لعباد الله المسلمين مع التذكير بأن القرقيعان لم "يكن موجوداً في زمن النبي صلى الله عليه وسلم ولا اعلم له اصلاً في التاريخ الاسلامي" كما يذكرنا فضيلة الشيخ بعدم الاسراف والتبذير في توزيع القرقيعان، كما أشرنا سابقاً

أشوه يا ناس! والله يا جماعة صار لي 3 ليالي طول فترة القرقيعان ما نمت من الوسواس! مادري القرقيعان حلال ولا حرام، وهل ساهمت بارتكاب معصية ودفع الأطفال الأبرياء إلى طريق السوء والعياذ بالله، أم لا؟

السؤال هنا لفضيلة الشيخ: ما الذي فتح هذا الموضوع؟ هل اتصل بك أحد الجهلة، وما أكثرهم، أقلقت منامه هذه العادة الكويتية القديمة ليطلب منك أن تفتي له حول شرعيتها؟ للأسف الشديد لم يعد هذا الأمر مستغرباً في عصر الظلمات وتغييب العقل الذي نعيشه

3 comments:

  1. With all my respect to his views; I think that fatwa elshaikh is incomplete; I think we should contact him for more details. Gerga3an have different rituals in different Arab countries, which ones are halal? And also there is more than one way to celebrate gergai3an in the same country. What are the conditions that have to be met with clothing; should it be done with national costumes, or casual, or fancy? How old should the kids be for gergai3an, what time is proper for this ritual, what type of chaklait is halal and which type is not? And is it halal to perform gerga3an at a Non-Muslim door. And what are the implications of the coincidental merging between gergai3an group and trick or treat group in Halloween.

    ReplyDelete
  2. But wait, doesnt this fatwa contradict Bin Baaz's fatwa a few years back when he said girgai3an was a bid3a and 7araam!?

    ReplyDelete
  3. Abu Hafs is right (again!).. I always wondered where they find these people so quickly.

    Q. Now there's a source of "wisdom" that I don't miss at all!

    ReplyDelete

Keep it clean, people!